Tuesday, September 13, 2011

mak cik pak cik, solat dulu,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,


BISMILLAH..

dulu tgok orang main blog aku pon nak main sekali... hehehe... lastly malas nak update punyer pasal betahun2 aku xbukak blog ni,,, tetibe terdetik untuk share somthing.. hurm.........................
what im going to share?????? ok its about suasana di kenduri kendara...
actually my point bukan nak citer sal kenduri tu,,,
but there's somthing that i realized when i went to kenduri kendara ni,,
its a wedding ceremony actually....
citernyer gini, suatu hari tu, ader org ajak aku pergi kenduri kawen famly dia,,, aku xbrape nak pergi but wase mcm xelok jugak menolak ajakan orang yg lebih tua ni,, gpown dia mmg betul2 beria2 ajak aku....
aku pergi time lepas zohor... sampy sane dah masuk waktu asar lah... kebetulan time tu aku ABC ngeeeeeeeeeee~
jd xder lah nak kena pi solat asar...
jd beselah kenduri kawen kan,, busy,,, si pengantin tu lawa lah orangnyeeee,,,hehehe... tetibe lak ek,,
dia mintak tolong masukkan telur dalam bunga telur tuh,, kiteorang wat lah wamai2,,, then wamai lar mak cik2 kat situ,,,
lame2 duk situ terperasan pulak,"eh dorang2 ni dah solat asar ke blom ek???????????" satu kemusykilan kat situ... sume2 bertudung n yg lelaki bersongkok..
then i cube ckp kat diri i maybe sbelum aku sampy td mereka da menunaikan kewajiban mereka sbg hamba Allah tu kan..
newey aku wat lah keje tu sampy maghrib selesai jugak mengisi telor tuh,,, si pengantin pompuan masuk bilik dah... tp yg pelik xkluar2.. yerlah bilik air kat luar... mase bile dia amik air smyang tol x? berbalik pd makcik2 yg sedang wat kije n rancak berborak tu,, mereka masih xberganjak,,, masih rancak berborak.. sakan menyakat sesama mereka,, maklumlah jumpa sanak saudara,,, mak cik2 sume uzur ea??? pak cik2 plak>>>>>???? caner tuh????? sehinggalah azan isyak kedengaran meraka masih lagi kehulu kehilir kesana kemari,, busy lah katakan,, jap lagi ader majlis tahlil,,,
Alangkah sayu nye hati ni melihat keadaan suasana rumah ni,, semua bagaikan asyik melaksanakan kewajipan duniawi sehingga lupakan kewajipan ukhrawi,,, Ya Allah,,, ikhlas aku katakan... hampir menitis air mata ini,,, ingin di tegur namun bagaikan xberdaya,,,
pelik benar keadaan ini,, seorang pun tiada yang berganjak menunaikan perintahnya,,, apabila usai majlis tahlil, kedengaran bunyi riuh rendah saudara2 pengantin menyanyikan lagu2 untuk si pengantin,, si pengantin pun turut sama bersuka ria mendendangkan lagu2 bergembira... apakan wajar majlis tahlil itu dilakukan? apakah niatnya hanya untuk memenuhi adat semata2? melayu... inilah melayu... yang namanya terang terangan ISLAM...

No comments:

Post a Comment